Pracownik lombardu udziela pożyczek pieniężnych pod zastaw.
Pracownik lombardu jest zawodem o charakterze usługowo-handlowym. Celem jego pracy jest udzielanie pożyczek pieniężnych pod zastaw przedmiotów określonych przez lombard.
Zadania pracownika lombardu
Do zadań pracownika lombardu należy przedstawienie klientowi warunków udzielenia pożyczki, sprawdzenie zastawianych przedmiotów pod względem autentyczności, ocena ich stopnia zużycia, stanu technicznego oraz wycena ich wartości. Zatrudniony w lombardzie zawiera umowę pożyczki w formie pisemnej. Zabezpiecza przyjęte zastawy przed kradzieżą oraz uszkodzeniem. Prowadzi ewidencję udzielanych pożyczek i zastawionych przedmiotów. Sprawdza, czy warunki umowy zostały dotrzymane, jeśli nie – (pożyczka nie została spłacona w terminie) realizuje umowę zastawu, tzn. prowadzi sprzedaż rzeczy zastawionych.
Pracownik lombardu > Narzędzia pracy
Pracownik w lombardzie posługuje się urządzeniami biurowymi: komputerem, drukarką, telefonem, skanerem, kserokopiarka oraz narzędziami specjalistycznymi służącymi do wyceny i określania autentyczności zastawianych przedmiotów: przyrządy pomiarowe i odczynniki probiercze, lupy optyczne oraz mikroskopy. Dla określenia właściwej wartość zastawów pracownik lombardu korzysta również z katalogów branżowych, opinii rzeczoznawców i ekspertów, serwisów firmowych oraz materiałów źródłowych dostępnych w przeglądarkach internetowych. Praca przebiega w systemie jedno lub dwuzmianowym, na stanowisku jednoosobowym lub w zespole.
Pracownicy lombardu mogą ją wykonywać samodzielnie lub pod nadzorem przełożonego. Pracownik lombardu powinien cechować się uczciwością, rzetelnością, dokładnością, kulturą osobistą i uprzejmością wobec klientów. Ze względu na powierzone mienie (nieraz o dużej wartości), zatrudniony w lombardzie powinien być również osobą odpowiedzialną i lojalną wobec pracodawcy.